I sidste uge efterspurgte min dygtige og flittige klasse at vi “skulle lave noget sjovt”. Det tog jeg som en udfordring og planlagde et modul, der indeholdt både noget sjovt og noget lidt mere kedeligt. Jeg lavede 6 stationer – 3 sjove og 3 lidt mere seriøse.

De tre sjove

Set: Et sjovt kortspil, hvor man skal finde et sæt af tre kort, hvor figurerne skal være enten er ens eller forskellige i form, antal, farve og udfyldning. Det fysiske spil koster ca. 100 kroner, og du kan spille det online her.

Nerdle: Nerdle kan bedst beskrives som Mastermind med regnestykker eller matematik-udgaven af det populære Wordle. Man kan spille det på nerdlegame.com, men jeg brugte Josefines skabelon, som jeg printede. Jeg lavede desuden sedler med 8 felter til selve regnestykket, som skal gættes. Eleverne var sammen 2 og 2 og begge lavede et regnestykke, som den anden skulle gætte.

Røvhul: Det klassiske kortspil, som vi spillede med et lidt anderledes kortspil. Her er der brøk, andel, % og decimaltal i stedet for kulør og tallene er 0.1, 0.2, 0.25, 0.3, 1/3, 0.4, 0.5, 0.6, 0.7, 0.75, 0.8, 0.9 og 1. Det kræver lidt talforståelse at spille med dem, og da jeg brugte kortene til min 1g i forrige uge, da spillede de Fisk som opvarmning. Jeg har købt spillene fra et restlager, som en lærer var ved at sælge ud af. Jeg overvejer at sætte dem i produktion, for de er gode til at træne talforståelse.

De tre kedelige

Vi er lige gået i gang med integralregningen, og jeg lavede 3 stationer med det emne, som eleverne skulle lave i rækkefølge.

  1. Integrere simple funktioner: Eleverne regnede disse opgaver fra matx.dk, som jeg havde printet og lamineret.
  2. Stamfunktion gennem punkt: Eleverne regnede disse opgaver fra matx.dk, som jeg havde printet og lamineret.
  3. Lidt teori: Læse afsnit 2.2 og lave øvelse 2.8 og 2.9. Det hele står i Mike Auerbachs hæfte om Integralregning.

Lav effektivitet?

På papiret var der kun 50% arbejde med det faglige indhold (integralregning), men jeg oplevede et enormt velfungerende modul. Eleverne arbejdede koncentreret med både de sjove og de kedelige stationer. Det samme sagde eleverne – at de havde arbejdet koncentreret med integral-regningsopgaverne fordi de var pakket ind af en sjov station både før og efter. Og måske var de faktisk mere effektive end de ville have været med 100% integralregningsopgaver.

Hvad synes du om indlægget?